شهرستان ورزقان کجاست و چقدر با تبریز فاصله دارد؟ منطقه جلفا کجاست؟ عواقب اجاره کارت‌های بانکی پلمب ۱۳ پاتوق خرده فروشان مواد افیونی در مشهد روزگار تلخ مرد مشهدی پس از ۵ ازدواج ناموفق پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ٣٠ اردیبهشت ١۴٠٣) | آغاز مجدد بارش باران و رعدوبرق از اواسط هفته مردی که زن دومش را به قتل رسانده بود، از قصاص نجات یافت + عکس تولیت آستان قدس رضوی: مرکز درمان ناباروری بشری برای اقشار آسیب‌پذیر که توان مالی ندارند، ایجاد شده است آموزش‌های تخصصی یک‌ساله برای زوجین در آستانه ازدواج برگزار می‌شود هزینه‌کرد ۱۳۴۶ میلیارد تومان برای بیمارستان رضوی از سال ۱۳۹۹ تاکنون وزیر بهداشت در مشهد: مراجعه یک میلیون ‌و ۲۰۰ هزار نفر به مراکز درمان ناباروری کشور در سال گذشته مشاوره رایگان روانشناسی برای زوجین در سال اول زندگی مشترک مشکل تک‌جنسیتی سالمندی پیش روی کشور است بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور در مشهد افتتاح شد + فیلم آیا برای سالمندی جمعیت آماده‌ایم؟ | جمعیت سالمندان جهان تا ۲۵ سال دیگر دو برابر می‌شود حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از حوادث ناشی از بارندگی خراسان‌رضوی دچار حادثه شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید ۲ دارو بر پایه گیاه زعفران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هوس خوردن برخی غذا‌ها نشان‌دهنده برخی کمبودها در بدن شماست ۵ دلیل که چرا آب گوجه‌فرنگی برای سلامتی شما مفید است ورود سامانه بارشی به غرب کشور طی سه‌شنبه (یکم خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

خراسان رضوی دارنده رتبه هشتم ولادت در کشور در سال ۱۴۰۲ | مشهد رتبه یازدهم ولادت در استان

  • کد خبر: ۲۲۶۵۳۷
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
خراسان رضوی دارنده رتبه هشتم ولادت در کشور در سال ۱۴۰۲ | مشهد رتبه یازدهم ولادت در استان
مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌رضوی گفت: در سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هشتم را در ثبت ولادت داشته و مشهد نیز رتبه یازدهم استان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش شهرآرانیوز، غلامحسین قنبری امروز (۱۸ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳)، در مراسم افتتاحیه اتاق رصد جمعیت خراسان‌رضوی که در محل اداره‌کل ثبت‌احوال برگزار شد، اظهار کرد: براساس قانون، یکی از وظایف و تکالیف ما جمع‌آوری و انتشار آمار انسانی اعم از ولادت، وفات، ازدواج و طلاق بوده که شاخص‌های اصلی انسانی در کشور است.

وی افزود: ما وظیفه داریم این اطلاعات و آمار را تهیه کنیم و در اختیار همه دست‌اندرکاران و عموم مردم قرار دهیم. قانون جوانی جمعیت بعد از سال‌ها، تدوین و ابلاغ شده که لازمه اجرای این قانون، این است که آمار و اطلاعات درستی در کشور داشته باشیم و مجموعه اطلاعات مورد نیاز هر دستگاه را برای اجرای قانون جوانی جمعیت مهیا کنیم.

قنبری ادامه داد: از سال ۶۸، اولین قدم‌های سیستمی‌شدن آمار و اطلاعات آغاز شد، اما در سطح شهرستان‌ها بود. در سال ۷۱، سامانه‌های جدیدی طراحی شد، از سال ۷۵ و درنهایت سال ۸۳ جمع‌آوری اطلاعات مکانیزه، جامع‌تر و منسجم‌تر در کشور مهیا شد.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌رضوی با بیان اینکه ولادت، وفات و مهاجرت سه مؤلفه اصلی تأثیرگذار بر رشد جمعیت بوده و ازدواج و طلاق مؤلفه‌هایی هستند که تأثیر غیرمستقیمی بر رشد جمعیت دارند، عنوان کرد: روند ده‌ساله ولادت از سال ۹۲ تا ۱۴۰۲ شدیداً کاهشی بوده است. سال ۹۴ بیشترین میزان باروری را داشتیم که نرخ خام ولادت ۲۵ در ۱۰۰۰ بود، اما سال ۱۴۰۲ به ۱۴ در ۱۰۰۰ رسید. این کاهش فقط در استان ما وجود ندارد، بلکه در تمام استان‌ها شاهد این وضعیت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما زنگ خطر کاهش ولادت را به صدا درآوردیم و هشدار دادیم که این، وضعیت مناسبی برای جمعیت ایران نیست. در سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هشتم را در ثبت ولادت داشته است. در بین شهرستان‌های استان نیز تایباد و خواف بیشترین ولادت و کلات، چناران و سبزوار کمترین ولادت را دارند؛ مشهد نیز رتبه یازدهم استان را در نرخ ولادت به خود اختصاص داده است.

قنبری بیان کرد: یکی از موارد تأثیرگذار بر باروری، میانگین سن پدر و مادر بوده که در سال گذشته در استان ما سن مادر ۲۶ سال و سن پدر ۳۱ سال بوده است. میانگین سن پدر و مادر در اولین بارداری در استان در حال افزایش است. در مشهد، میانگین سن مادر در مقایسه با سایر شهرستان‌ها بالاتر و حدود ۲۷ سال بوده که در تایباد و خواف ۲۲ سال است. میانگین سن پدر نیز در مشهد ۳۱.۸ سال بوده که در تایباد ۲۷.۸ است.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌رضوی اضافه کرد: فاصله بین ازدواج تا تولد فرزند اول نیز بر باروری تأثیرگذار بوده که در استان ما به طور متوسط ۴.۵ سال است. فاصله بین ازدواج تا تولد فرزند اول در بین شهرستان‌های استان در سرخس، تربت‌جام، تایباد و باخرز بسیار کم بوده، در‌حالی‌که در مه‌ولات و بجستان بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه نرخ خام وفات در استان ۵ در ۱۰۰۰ بوده که شبیه نرخ جهانی است، تصریح کرد: رتبه استان ما در این زمینه ۲۱ است. سال ۹۳ افزایشی داشتیم که به دلیل طرح ضربتی ثبت‌احوال بود. سال ۹۸ با شروع کرونا و در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ بیشترین میزان فوت را داشتیم. درگز، قوچان، فیروزه و جوین میزان فوت بالایی داشتند. میانگین سن وفات در استان ما ۶۷ سال و در مشهد ۶۵ سال است. تایباد و خواف پایین‌ترین میانگین سن فوت را در استان دارند.

قنبری گفت: نرخ خام طلاق در شهرستان‌های خواف و تایباد پایین‌ترین میزان و چناران بیشترین میزان بوده است. آمار مهاجرت، تکلیفی برای ثبت‌احوال است. با ثبت نشانی می‌توانیم آمار مهاجرت را داشته باشیم. قرار است سال ۱۴۰۵ سرشماری به‌صورت ثبت‌مبنا انجام شود که در این زمینه آمار‌های ثبت‌احوال می‌تواند کارگشا باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->